facebook Vlaanderen Brussel

Binnenkort

donderdag15 april Matthias Loibner (AUTR) en Natasa Mirkovic (BOSN) - 21.00 - 7 euro
Meer info

Draailierwonder en Bosnische zangeres

Oostenrijkse draailierduizendpoot en Bosnische kristallijne stem tasten elkaar af in Ajvar & Sterz… liederen over liefde en pijn.

De veelzijdigheid van de Bosnische zangeres Natasa Mirkovic – de Ro kent nauwelijk grenzen. Ze zwom reeds in de watertjes van opera, jazz en rock, en voelt zich even goed thuis in het traditionele en zigeunerlied. Toen ze het door de oorlog getroffen Sarajevo verliet en een stekje zocht in Oostenrijk vond ze een muzikale uitlaatklep in het Sandy Lopicic Orkestar, dat Graz als thuisbasis kent, het wat rebelse huisorkest van het plaatselijk theater. Basisingrediënten waren (tot voor kort, want onlangs blijkt de bezetting gewijzigd te zijn) een uitgebreide jazzsectie, een drietal vrouwenstemmen, meerbepaald een Servische (Vesna Petkovic), een Kosovaarse (Irina Karamakrovic),… en een Bosnische, Natasa Mirkovic (!!). Derde basisingrediënt werd gevormd door het avantgardische geluid van het ondertussen ter ziele gegane Deishovida (‘Die schon wieder’), gestuurd door Kurt Bauer (viool), Sasenko Prolic (bas), Lothar Lässer (accordeon) en… Matthias Loibner (draailier).

Matthias Loibner van zijn kant is een rusteloze ziel. Gegrepen door de draailier won hij ergens in de jaren ’90 het draailierconcours op Saint-Chartier,… geen evidentie in het epicentrum van de draailier, de Berry. Sindsdien liet hij geen gelegenheid voorbijgaan om het spectrum van dit instrument te verruimen. Hij mag dan ook één van de grote grensverleggers genoemd worden. We vinden hem eerst terug in ietwat balkangekleurde avantgardistische outfit met het ook in ons land gesmaakte Deishovida en in jazz-experimenten, waaronder zijn duo-exploten met percussionist Tunji Beier. Een ander deel van hem buigt zich ondertussen over de klassieke muziek, met ondermeer een schitterend project rond de Franse barokcomponist Joseph Bodin de Boismortier, waar ondermeer ook Jean-Pierre Van Hees aan meewerkte en een bewerking van Antonio Vivaldi’s ‘De vier jaargetijden’, verkenningen van de muziek van Joseph Haydn, en een recenter uitstapje naar de romantiek met een transcriptie van ‘Die Winterreise’, een liederencyclus van Franz Schubert, net als het hier gebrachte programma uitgevoerd met Natasa in de zangpartij). De microbe van fuzie van balkanmuziek en jazz kreeg hem volledig in de greep in de samenwerking met Sandy Lopicic. Je zou je kunnen afvragen of hij ook nog volksmuziek speelt op zijn Weichselbaumer, en jawel…

Het is binnen de gewelven van het stadstheater van Graz dat ze elkaar vonden. Een zangeres met een bewogen geschiedenis, een rijke culturele bagage, een fantastische stem en een innemende podiumprecense, en een creatieve duizendpoot op draailier besloten hun magie te delen. Zo ontwikkelden ze een fijnzinnig, heel eigen idioom om uit te pakken met ‘Ajvar & Sterz’, waarin ze het traditionele lied met uitgelezen respect een nieuw kleedje aanmeten, en de ziel ervan terug naar boven weten te halen. Zo verschijnen ze aan ons als zwervende troubadours van de 21ste eeuw die zich onderscheiden in een heel respectvolle tijd- en ruimteloze benadering van oude teksten en melodieën. Met een stem die snijdt en streelt en vooral zalft en heelt brengen ze een programma van soms breed uitgesponnen Bosnische en Servische volksliederen, grillige Alpijnse melodieën, wiegeliedjes en soms springerige draailiergekte met af en toe een lichte elektronische toets. Dit duo verleidt je in bij momenten ongemeen poëtische, van melancholie doorregen dialogen, die meestal heel ver verwijderd lijken van de flamboyante, door kopers gestuurde balkanwaanzin. Heel gedoseerd weet Natasa met haar subtiele, doch rijk versierde zangstijl alle fijne nuances te leggen tussen het tragische en het exuberante. Matthias slaagt er als geen ander in zijn instrument als viool, bratch of nog oriëntaalser als kemenche te laten weerklinken. Het duo won in 2005 overigens de prestigieuze Austrian World Music Award. (Bart Vanoutrive)
Met de steun van het Oostenrijks Cultureel Forum in België